bg

Helsingin telakan historia

Helsingin telakan historia

1865

Telakka Helsingfors Skeppsdocka perustettiin vuonna 1865 Helsingissä.

1894

Hietalahden Sulkutelakka ja Konepaja aloitti toimintansa telakalla vuonna 1894.

1910

Jäänmurtajien rakentaminen alkoi Helsingissä. Ensimmäinen jäänmurtaja Mercator rakennettiin.

1936

Wärtsilästä tuli telakan uusi omistaja.

1977

GTS Finnjet, maailman ensimmäinen kaasuturbiineilla toimiva risteilylautta rakennettiin Helsingissä. Luovutuksensa aikaan alus oli maailman nopein, pisin ja suurin autolautta.

1989

Masa-Yards perustettiin vuonna 1989 ja yritys aloitti toimintansa Helsingin telakalla. 1990-luvun puolivälissä Kvaerner osti Masa-Yardsin ja Kvaerner Masa-Yards syntyi. 90-luvulla kymmeniä luksusristeilijöitä rakennettiin Carnivalille. Viimeisimpänä Carnival Miracle vuonna 2004.

2004

Kvaerner Masa-Yards fuusioitui Aker Finnyardsin kanssa vuonna 2004 ja yhtiö aloitti toimintansa nimellä Aker Finnyards Oy. Vuonna 2006 yhtiö muutti nimekseen Aker Yards ja vuonna 2009 telakka myytiin STX Europelle. 2000-luvulla Helsingin telakka on keskittynyt autolauttojen ja jäätämurtavien alusten rakentamiseen, sillä loistoristeilijöiden koko kasvoi niin suureksi, että niiden tuotanto siirrettiin Turkuun, missä tuotantotilat ovat sopivammat.

2010

Arctech Helsinki Shipyard Oy perustettiin joulukuussa 2010 kun STX Finland ja venäläinen United Shipbuilding Corporation (USC) allekirjoittivat yhteisyrityssopimuksen. Viikkoa myöhemmin venäläinen varustamo Sovcomflot tilasi kaksi monitoimista jäänmurtajaa Arctechilta.

2012

Arctech Helsinki Shipyard luovutti ensimmäisen monitoimisista jäätämurtavista huoltoaluksista Venäjän suurimmalle varustamolle Sovcomflotille. Vitus Bering -nimen saanut alus palvelee Arkutun-Dagin öljy- ja kaasukenttää Venäjän Kaukoidässä Sahalinin alueella. Sisarlaiva Aleksey Chirikov valmistui huhtikuussa 2013.

2014

Arctech Helsinki Shipyard rakensi maailman ensimmäisen epäsymmetrisen runkomuodon omaavan pelastusalus Baltikan, joka pystyy murtamaan jäätä kylki edellä, muodostaen erityisen leveän väylän.

Yhtiön osakekanta siirtyi kokonaan venäläisen United Shipbuilding Corporationin omistukseen.

2015

Helsingin telakka juhlistaa 150-vuotista laivanrakennustaivaltaan.

Lue lisää Arctechistä
Turvallisuus
Huomioimme työssämme aina terveys-, turvallisuus- ja ympäristönäkökohdat.
LUE LISÄÄ
Kehitys
Panostamme laivanrakennuksessa innovatiiviseen suunnitteluun ja jatkuvaan kehitykseen.
LUE LISÄÄ
Yhteistyö
Teemme yhteistyötä asiakkaidemme kanssa löytääksemme parhaat ratkaisut laivanrakennukseen.
LUE LISÄÄ